Gewoontes kunnen we niet zomaar afleren

Gewoontegedrag zit ingebakken in onze hersenen.

Omdat bepaalde gewoontes ingebakken zitten in onze hersenen kunnen we een hoop dingen op de automatische piloot doen. Dit is in de meeste gevallen super handig want hierdoor houden we een hoop extra energie over voor andere dingen.
Alleen op het moment dat we niet zo blij zijn met een bepaalde gewoonte maakt dit het extra lastig om dit te veranderen. Het zit namelijk helemaal verankerd in onze hersenen.

Naast dat we ons laten leiden door gewoonte, spelen genot en gemak ook een grote rol.
Diep in ons brein zitten namelijk oude structuren die gelinkt zijn aan motivatie en beloning. Deze moedigen je aan om direct tot je te nemen waar je naar verlangt. (hallo snoepje!) Ook al matcht dit niet met jouw goede voornemens om je eetpatroon te gaan aanpassen.

De impulsen om iets te nemen kun je onderdrukken met je frontale cortex (aansturingsgebied in je brein), de verleiding weerstaan door nee te zeggen of het niet te nemen. Maar dit is dus echt niet zo makkelijk omdat oude gewoontes heel krachtig zijn waardoor je makkelijk kunt zwichten voor dat taartje, zakje chips of dat ijsje.

Ongewenste gewoontes zijn heel moeilijk te veranderen omdat ze ook een belangrijke functie hebben. De gewoontes kunnen je namelijk op de korte termijn tevreden stellen. Je bent moe, ploft op de bank met een zak chips en op dat moment voel je je gelijk al een stuk beter, totdat de zak chips leeg is….

Om een gewoonte te kunnen doorbreken is het dus van belang om te achterhalen wat het ongewenste gedrag je precies oplevert. Dit kan je doen door het bijhouden van een eetdagboek. Aan het einde van de dag kan je terug kijken op je dag om te kijken wat jouw valkuilen zijn.
Als je jouw valkuilen inzichtelijk heb kun je jouw gewoontes gaan vervangen door nieuwe gezonde gewoontes.
Door de nieuwe gewoontes vaak te oefenen en jezelf te belonen kunnen deze op den duur een automatische piloot worden.

Mocht je in de verleiding komen en kan je het niet weerstaan? Maak voor jezelf een plan. Schrijf concreet op wat je gaat doen als er een verleiding op jouw pad komt. Met een goed plan kun je voorkomen dat je terug valt in je oude patroon.

En mocht je een keer de mist in gaan? Terugval is de beste leraar op weg naar verandering. Het aanleren van nieuwe gezonde eetgewoontes is geen sprint maar een marathon.

Geef een reactie

Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: