WAT STAAT EEN GOEDE NACHTRUST IN DE WEG?

Niks zo vervelend als niet goed kunnen slapen waardoor je al moe bent terwijl de dag nog moet beginnen.
Maar wat staat nou eigenlijk een goede nachtrust in de weg?

  • Werk mee naar huis nemen waardoor je nog te laat aan het werk bent of bepaalde zaken van werk niet kunnen loslaten
  • Angstgevoelens
  • ‘s avonds te laat eten waardoor je met een volle maag naar bed gaat
  • Te veel geluiden of licht in de slaapkamer
  • Jetlag
  • Ziekte
  • Kleine pijntjes
  • Bepaalde medicijnen
  • Naar de wc moeten om te plassen
  • Onregelmatige gewoonten
  • Een verleden van slapeloosheid
  • opgehoopte stress

Door een slaaptekort wordt de hormoonhuishouding verstoort. Een gevolg hiervan is dat je honger krijgt en geen controle meer hebt over wat je eet.
Een slaaptekort kan ervoor zorgen dat je prikkelbaar wordt en dat je gaat eten om je beter te voelen.

Wat helpt bij een goede nachtrust?

  • Ga op vaste tijden naar bed
  • Zorg ervoor dat je slaapkamer donker is
  • Zorg ervoor dat het zo stil mogelijk is in de slaapkamer
  • Houd de temperatuur aan de koude kant, een kachel aanzetten is dus niet zo een goed idee
  • Doe een uur voordat je gaat slapen geen mentale activiteiten meer
  • Ga niet naar bed als je boos of overstuur bent
  • Ga op tijd naar bed zodat je minimaal 8 uur ononderbroken kunt slapen
  • Als je ‘s nachts vaak naar de wc moet neem dan 2 uur voordat je gaat slapen niks meer

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: