Stress maakt dik en veroorzaakt klachten

Wat ik je nu ga vertellen is niet het aller moeilijkste om te doen en heeft wel super veel effect. 
Probeer elke dag minimaal een uur te ontspannen. Want ontspannen draagt bij aan gewichtsverlies en helpt je om van je klachten af te kunnen komen. 

Maar hoe werkt dit dan? 
Als ons lichaam stress ervaart dan gaat dit voor op alle andere systemen in ons lichaam. Stress gaat dus voor op afvallen, het kan zorgen voor een vertraagde schildklier werking op de lange termijn of het kan zorgen voor onvruchtbaarheid. 

We kunnen stress hebben door een overvolle mailbox, een to do lijst waar geen einde aan komt, vervelende collega’s, financiële zorgen, ongezonde voeding, verkeerde koolhydraten of te weinig slaap. 

Als ons lichaam stress ervaart dan maken we cortisol aan. Cortisol zorgt er voor dat we kunnen vechten of vluchten in een acute stresssituatie. Bijvoorbeeld je wilt oversteken en er komt opeens een auto aan. Jouw lichaam reageert hier gelijk op door de cortisol die wordt aangemaakt. Een super waardevol systeem dus. 

Maar cortisol heeft niet alleen als functie dat we kunnen reageren op stress. Cortisol bepaald namelijk ook voor een deel hoe fit en energiek wij ons dagelijks voelen. Je kan je dus misschien voorstellen dat als jij de hele dag door stress ervaart je totaal geen energie hebt en jezelf de dag door moet slepen. 

Welke klachten kun je krijgen bij te veel stress?

  • Een buikje hebben 
  • De wekker gaat en je wordt al moe wakker
  • Nekklachten 
  • Het lukt maar lastig om vet rond de buik te verliezen 
  • Onrustig en slecht slapen 
  • Slecht geheugen 
  • Onrustig en angstig gevoel 
  • Veel behoefte aan zoet en zout eten 
  • Snelle veroudering (dit komt doordat je vaak slecht slaapt en de schildklier bij veel stress ook niet goed zijn werk kan doen)

Wat kun je doen om stress te verminderen? 

  • Drink niet meer dan 2 kopjes koffie per dag. Koffie stimuleert namelijk de aanmaak van cortisol en dat helpt dus niet mee als je wilt afvallen en van je klachten wilt afkomen 
  • Zorg voor minimaal 7-8 uur slaap per nacht 
  • Houd je bloedsuikerspiegel stabiel door te kiezen voor een gezond eetpatroon. Wat een gezond eetpatroon is leer je hier
  • Ademhaling is een snelle manier om je lichaam tot rust te brengen. Dagelijks ademhalingsoefeningen kan hier dus bij helpen 
  • Probeer eens een keertje te mediteren. Het beste is om dit elke dag te doen. 
  • Zorg voor voldoende beweging. Probeer niet langer dan 1 uur achter elkaar te zitten 
  • Vermijd suiker 

Stress is 1 van de oorzaken van vele klachten. Het is daarom dus altijd super belangrijk om hier mee aan de slag te gaan. 
Wil je meer weten over klachten en wat je hieraan kunt doen? Meld je dan hier aan voor mijn GRATIS webinar “help, mijn lichaam is uit balans” 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: