Mijn 5 leefstijl tips

Het is super belangrijk om onze hormonen in balans te houden. Hormonen zijn de boodschappers van ons lichaam. Ze geven opdrachten aan de cellen zodat ons lichaam goed functioneert.  Denk hierbij aan het reguleren van de bloeddruk, temperatuur, bloedsuikerspiegel en dag- en nachtritme. 

Maar door een verkeerde lifestyle schoppen we dit hele systeem in de war. En dit kan leiden tot allerlei klachten zoals een onregelmatige cyclus, schildklierproblemen, een burn-out, vermoeidheid, migraine of maar niet kunnen afvallen. 

Door onze leeftsijl te veranderen kunnen we er voor zorgen dat onze hormonen hun werk weer kunnen doen. Hierdoor zul je merken dat je meer energie hebt, gewicht verliest en van je klachten af komt. 

In deze blog deel ik mijn 5 tips met jou voor een goede hormoonbalans

#1 Zorg voor een stabiele bloedsuikerspiegel

Ons lichaam is er niet voor gemaakt om grote hoeveelheden suiker elke dag weer te moeten verwerken. 
Daarom is het beter om geraffineerde suiker te mijden. Natuurlijk suikers zijn prima mits de vezels er nog in zitten, want deze zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel niet zo snel stijgt. 
Als onze bloedsuikerspiegel stijgt moet het lichaam insuline aanmaken. Bij een te grote aanmaak van insuline worden onze hormonen verstoord. 
Daarnaast zorgt een instabiele bloedsuikerspiegel ook voor cravings en vermoeidheid. 

#2 Eet zo onbewerkt mogelijk

Door zo natuurlijk mogelijk te eten houd je je bloedsuikerspiegel stabiel, beperk je de inname van suiker en kunstmatige toevoegingen zoals e-nummers en giftige stoffen. 

Dus vermijd kant-en-klare maaltijden en pakjes en zakjes. Kook vers en gebruik niks wat niet zo uit de natuur komt. 

Daarnaast is het belangrijk om te eten wat bij jouw lichaam past. Sommige mensen kunnen hee goed tegen gluten en melkproducten en andere helemaal niet. 
Wil jij weten wat bij jou past? Doe dan de EMB bloedtest, dit geeft inzicht in jouw intoleranties. 

#3 Zorg voor een goede darmflora

Om onze voeding goed te kunnen verteren hebben we de juiste darmbacteriën nodig. Als de bacteriën in de juiste verhouding aanwezig zijn dan wordt dit een gezonde darmflora genoemd. 
Onze darmen worden heel blij van groente, zorg daarom dat je elke dag minimaal 500 gram groente en 2 stuks fruit eet. 

Een verkeerde darmflora kan leiden tot klachten zoals overgewicht, suikerziekte en depressie. 

#4 Vermijd chemische stoffen

Chemische stoffen verstoren de werking van onze hormonen. Daarom is het beter om deze te mijden. 
Chemische stoffen zijn: landbouwgif, zacht plastic, make-up, verzorgingsproducten, zonnebrand, zware metalen.  

#5 Drink max 2 kopjes koffie per dag

Koffie zorgt ervoor dat onze bijnier cortisol en adrenaline aan gaat maken. Adrenaline en cortisol worden ook aangemaakt als we stress hebben, het is een stress reactie van het lichaam. 

Daardoor wordt je er ook wakker van, dit komt doordat je gelijk alert wordt. 
Als je al veel stress ervaart geeft dit het lichaam nog een extra stress prikkel. 

En zoals ik al eerder schreef in deze blog, maakt stress dik en ongezond.  

Geef een reactie

Wil jij gedag zeggen tegen klachten en afvallen?

In mijn gratis e-book deel ik mijn 10 succes tips met jou en behaal je gelijk de eerste resultaten. 

Wil jij afvallen en van jouw klachten afkomen?

In mijn gratis e-book deel ik mijn 10 gouden tips met jou en behaal je gelijk de eerste resultaten. 

%d bloggers liken dit: