Waarom vezels zo belangrijk zijn

bonen

Vezels worden voornamelijk gezien als een onderdeel van koolhydraten, maar plantaardige eiwitbronnen zoals peulvruchten, zaden en noten bevatten ook vezels.

Wat doen vezels?
– stimuleert een gezonde darmflora
– stimuleert de groei van de gezonde darmbacteriën
– speelt een belangrijke rol bij het spijsverteringskanaal
– verlaagt het cholesterolniveau
– helpt bij het behouden van een gelijkmatige bloedsuikerspiegel
– vergroot je weerbaarheid tegen infecties
– helpt bij het ontgiften

Hoeveel vezels hebben we nodig?
Per dag hebben we minimaal 30 gram vezels nodig. Ter preventie van alle welvaartsziektes zou 45 gram per dag aan te raden zijn. Gemiddeld is dit 500 gram groenten.

Waar komen vezels in voor?
– havermout
– peulvruchten
– groenten
– fruit
– granen
– zilvervliesrijst
– noten
– Lijnzaad
– Rogge

Groenten bevatten veruit de meeste vezels. 2 bruine boterhammen bevat slechts 3 gram vezels en 100 gram erwten bevat 20 gram vezels.

Geef een reactie

Wil jij afvallen en van je klachten afkomen?

In mijn e-book deel ik mijn 10 succes tips met jou en behaal je gelijk de eerste resultaten. 

Wil jij afvallen en van jouw klachten afkomen?

In mijn gratis e-book deel ik mijn 10 gouden tips met jou en behaal je gelijk de eerste resultaten. 

%d bloggers liken dit: